dc.contributor.author |
Rusu, Gheorghe |
|
dc.contributor.author |
Robu, Tudor |
|
dc.contributor.author |
Bumbu, Mihai |
|
dc.date.accessioned |
2016-11-07T11:51:22Z |
|
dc.date.available |
2016-11-07T11:51:22Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
RUSU, GH., ROBU, T., BUMBU, M. Pseudo-scientific economic policies of moldova association to the eu: methodology, problems, solutions. In : Economie și Sociologie. 2016, nr.1, pp.27-35 |
en |
dc.identifier.issn |
1857-4130 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.usm.md:8080/xmlui/handle/123456789/946 |
|
dc.description.abstract |
Economic policies and decisions on EU association start
ing with the begginig of 90’s were pseudo
-
scientific, contradictory, incoherent because those policies have not based themselves on modern and
current economic theories elaborated and promoted by the EU. Actuality
.
The topic is actual from the
perspective
of the factors’ analysis which were conducting to delay the association process of Moldova to
the EU. At the same time, those were increasing instability, disequilibrium in the national economy and
raise of social vulnerability and constraint levels which
ultimately increased the gap between the national
and EU economic development levels. During the period of 2000
-
2015, the socio
-
economic policy of the
Republic of Moldova is described more as small and fragmented steps on conceiving economic and
financial
instruments for the integration into the EU which were reflected in the Neighbourhood
Partnership and Association Agreement with the EU. These processes conducted for the state incapacity
to define its own objectives and social
-
economic priorities for the
association as well as legitimated a
continuous stage of transition to the market economy. The scope of the present article is to propose a real
change of the development and social
-
economic association policies for achieving final objective on
integratio
n to EU. The proposals would consist in emphasizing and implementation of the EU economic
principles reflected in the neoclassic synthesis and neo
-
conservative theories
; t
he elaboration and
implementation of a new Strategy on economic supervision, coordina
tion and anticipation of the economic
disequilibrium
;
a
chieve economic stability for diminishing the negative effects of the global and regional
crisis on national economy and adaptation of the development policies to the national socio
-
economic
conditions
. The methods used for the elaboration and achieving the expected results of the study were
analysis and synthesis of the reliable data on economic processes’ trends as well as macroeconomic
prognoses for designing a set of development scenarios. Results
were reflected in elaboration of a system
of actions which includes EU as a monitoring mechanism for preventing and anticipating the
disequilibrium that may occur during the association process. Stimulation of consumption, of the research
and technological
progress and targeting foreign investments in the innovation development priorities are
some of other actions that are recommended in the article. |
en |
dc.description.abstract |
Politicile şi deciziile economice de asociere cu UE, începând cu anii 90, au fost pseudo-
științifice,contradictorii, fragmentare, fiindcă aceste politici nu s-au bazat pe principiile teoriilor economice moderneși actuale,
elaborate şi promovate de UE. A
ctualitate.Tema este actuală
din perspectiva analizei factorilor,
ce au dus la încetinirea procesului de asociere a R. Moldova cu UE, la distanțarea economiei naționale de economia țărilor membre ale UE.În același timp,aceștia au dus la creșterea
instabilității , a dezechilibrelor în economia naţională
și anivelului de vulnerabilitate şi constrângere de
ordin social.În anii 2000-2015 politica socio-economică a R.Moldova s-a realizat, în principal,cu pași mărunţiși fragmentați
în sensul creării instrumentelor economico-financiare
de integrare în UE,reflectate
în Parteneriatul de
Vecinătate și în Acordul de Asociere a RM cu UE. Aceste procese au dus la
incapacitatea statului de a-şi defini propriile obiective şi priorităţi social-economice de asociere, precum
şi au legiferat o stare continuă de tranziţie la economia de piaţă. Scopul prezentului articol este de a propune
măsuri pentru o schimbare reală a politicilor
de dezvoltare
și asociere social-economică
cu UE,pentru a atinge obiectivul final de integrare. Propunerile cons
tau
în
identificarea
și
implementarea
principiilor economice ale UE,
reflectate în teoria
sintezei neoclasice și teoria
neo-conservatoare;elaborarea și implementarea unei Strategii cu privire lasupraveghere
a, coordonarea și anticiparea
dezechilibrelor
economice; obținerea unei stabilită
ți economice pentru minimizarea
efectelor
negative ale crizelor
globale
și regionale asupra
economiei naționale și
adaptarea politicilor de dezvoltare la
condi
țiile social-economice na
ționale.
Metodele utilizate pentru elaborarea studiului
și obținerea
rezultatelor necesare sunt analiza și sinteza datelor privind evoluția proceselor economice,
precum
și
previziunea macroeconomica
pentru dezvoltarea
scenarii
lor
de dezvoltare. Rezultatele sunt reflectate în
elaborarea unui sistem de acţiuni,
care va include Uniunea Europeana în calitate de mecanism de
monitorizare,
prevenire
și anticipare
a
dezechilibrelor,
care pot avea loc pe durata procesului de
asociere. Stimularea consumului, a
cercetării și
a progresului tehnologic,precumși direcționarea investițiilor străine
spre prioritățile de dezvoltare inovațională sunt
alte acțiuni,propuse în acest articol. |
|
dc.language.iso |
en |
en |
dc.publisher |
National Institute for Economic Research |
en |
dc.subject |
economic theory |
en |
dc.subject |
crisis |
en |
dc.subject |
teorie economică |
en |
dc.subject |
concurenţă |
en |
dc.subject |
competitivitatea economiei naţionale |
en |
dc.subject |
competition |
en |
dc.subject |
competitiveness of the national economy |
en |
dc.title |
PSEUDO - SCIENTIFIC ECONOMIC POLICIES OF MOLDOVA ASSOCIATION TO THE EU: ME THODOLOGY, PROBLEMS, SOLUTIONS |
en |
dc.type |
Article |
en |