În articol sunt redate diverse roluri ale bibliotecarului modern. Autorul menționează opinii și recomandări ale cercetătorilor internaționali privind necesitatea educației continue. Se argumentează nevoia de a studia și de a asimila continuu tehnologiile digitale pentru a oferi operativ și calitativ servicii de bibliotecă. Sunt expuse opinii privind avantajele educației online la dezvoltarea profesională a personalului de specialitate din biblioteci. Sunt analizate formarea de bază și formarea continuă. În lucrare sunt reflectate opiniile cercetătorilor autohtoni și ale celor de peste hotare referitor la metodele de pregătire profesională, rolul bibliotecarului responsabil de baza de date, profesionalismul unui bibliotecar în dependență de capacitățile sale de a stăpâni tehnologiile avansate, motivația personalului de a implementa inovații în bibliotecă. Specialiștii au reiterat faptul că abilitățile tehnice, de comunicare, gestionare a timpului, conducere, planificare, organizare, control, de luare a deciziilor etc. sunt esențiale pentru o activitate eficientă, dat fiind faptul că rolurile și funcțiile bibliotecarilor depășesc cele de achiziționare, conservare și diseminare a informațiilor.
The article presents the various roles of modern librarians. The author mentions the opinions and recommendations of international researchers on the need for continuing education. It argues the need for continuous study and assimilation of digital technologies to provide operational and quality library services. Opinions are presented on the advantages of online education to the professional development of specialised staff in libraries. Initial training and continuing education are analysed. The paper reflects the views of national and international researchers on training models, the role of the data librarian, the professionalism of a librarian depending on his ability to master advanced technologies, and the motivation of staff to implement innovations in the library. Specialists reiterated that technical skills, communication, time management, leadership, planning, organization, control, decision making, etc. are essential for effective business, given that the roles and functions of librarians go beyond the acquisition, preservation, and dissemination of information.