Domeniul ilustrației de carte moldovenească din a doua jumătate a secolului al XX-lea
a marcat o perioadă de dezvoltare fructuoasă, atestând, către mijlocul anilor 1970, o maturitate distinctă la nivel de şcoală națională, în abordarea conceptuală şi interpretarea artistică a subiectelor literare.
În acest context, se remarcă aportul artistic al graficienilor: Il. Bogdesco, L. Grigoraşenco, B. Nesvedov,
I. Vieru, F. Hămuraru, I. Cîrmu, G. Vrabie, P. Mudrac, A. Hmelnițchi, I. Nifaşev, A. Usov, L. Beleaev,
B. Brînzei, A. Colîbneac, O. Zemțov, M. Brunea, L. Sainciuc, V. Malearenco, M. Șevelchin, V. Zmeev,
G. Bosenco, V. Bulba, A. Smîşleaev, A. Sveatcenko, I. Severin, M. Brunea, V. Movileanu, O. Cojocaru,
V. Coroban, E. Leşcu ş.a. Începând cu ultimul deceniu al secolului trecut în grafica de carte, la fel ca şi
în alte domenii artistice, se resimt predilecțiile artiştilor plastici pentru abordări tematice şi soluționări
compoziționale de viziune postmodernistă, deseori de manieră simbolistă, nonfigurativă sau abstractă;
pentru tehnici neconvenționale de figurare grafică, frecvent mixte sau experimentale, oportune pentru
incifrarea imaginii artistice într-un limbaj abstract.
The field of Moldovan book illustration in the second half of the twentieth century
marked a period of fruitful development, attesting, in the mid-1970s, a distinct maturity, at the national
school level, in the conceptual approach and artistic interpretation of literary subjects. In this context, the artistic contribution of the following graphic artists stands out: Il. Bogdesco, L. Grigoraşenco,
B. Nesvedov, I. Vieru, F. Hămuraru, I. Cîrmu, Gh. Vrabie, P. Mudrac, A. Hmelnițchi, I. Nifaşev,A. Usov, L. Beleaev, B. Brînzei, A. Colîbneac, O. Zemțov, M. Brunea, L. Sainciuc, V. Malearenco,
M. Șevelchin, V. Zmeev, G. Bosenco, V. Bulba, A. Smîşleaev, A. Sveatcenko, I. Severin, M. Brunea,
V. Movileanu, O. Cojocaru, V. Coroban, E. Leşcu and others. Starting with the last decade of the 20th
century, in the field of book graphics, as in other artistic areas, the predilections for thematic approach-
es and compositional solutions of postmodernist vision is widely felt, often in a symbolic, nonfigurative
or abstract way; for unconventional graphic figuration techniques, often mixed or experimental, suitable for enciphering the artistic image in an abstract language.