ORIENTAREA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN EPISTEMOLOGIE: REPERE METODOLOGICE

Show simple item record

dc.contributor.author Ţapoc, Vasile
dc.date.accessioned 2016-03-21T11:55:16Z
dc.date.available 2016-03-21T11:55:16Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation ŢAPOC, Vasile. Orientarea constructivistă în epistemologie: repere metodologice. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria științe umanistice: Istorie. Filosofie. FIlologie. 2015, nr.10 (90), pp. 106-113. en
dc.identifier.issn 1811-2668
dc.identifier.uri http://studiamsu.eu/nr-10-90-2015/
dc.identifier.uri http://dspace.usm.md:8080/xmlui/handle/123456789/525
dc.description.abstract Orientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizeaz, după cum va fi demonstrat, mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea şi funcţionarea sistemelor ideatico-cognitive cu cele ontologice. Pe acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilor-concepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţăşi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard. en
dc.description.abstract In the present study, the constructive orientation is regarded as fundamental to epistemology. Based on the principles of rationalism and neorationalism („integral rationalism”), the constructivism utilizes, as will be demonstrated, multiple procedures that flaunt its diversity of forms of manifesta tion. Starting from the relative unity of the gnosiological and ontological structures, the constructivism connects within its visions the creation and the functioning of the ideational- cognitive systems with the ontological ones. This vector is inscribes the theoretico-metodological potential of the Kantian epistemology, which demonstrates both the productiv e vocation of rationalism in knowledge and the analytical one in noticing and understanding of ideas/concepts ,the founding ideas of the texts. The ontology of the human being is deconstructed and reconstructed through the prism of the heid eggerian existentialism. And lastly, the exchange of the constructive-educational experience between science and philosophy is demonstrated by the study of the constructive epistemology of Gh.Bachelard
dc.language.iso ro en
dc.publisher CEP USM en
dc.subject constructivism en
dc.subject sistem en
dc.subject structură en
dc.subject devenire en
dc.subject potenţial generativ en
dc.subject constructivitate en
dc.subject destructurare en
dc.subject filosofie distribuită en
dc.subject raţionalism integral en
dc.subject blocaje epistemologice en
dc.subject metodă recurentă en
dc.subject constructivism en
dc.subject system en
dc.subject structure en
dc.subject becoming en
dc.subject generative potential en
dc.subject constructiveness en
dc.subject destructuring en
dc.subject distributed philosophy en
dc.subject full rationalism en
dc.subject epistemological jams en
dc.subject recurrent method en
dc.title ORIENTAREA CONSTRUCTIVISTĂ ÎN EPISTEMOLOGIE: REPERE METODOLOGICE en
dc.title.alternative ORIENTATION CONSTRUCTIVISM IN EPISTE MOLOGY: METHODOLOGY REFERENCES en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account