Orientarea constructivistă e abordată în studiul de faţă ca una fundamentală pentru epistemologie. Bazat pe principiile raţionalismului şi neoraţionalismului („raţionalismul integral”), constructivismul utilizeaz, după cum va fi demonstrat,
mai multe proceduri ce-i etalează diversitatea formelor de manifestare. Pornind de la unitatea relativă a structurilor gnoseologice
şi ontologice, constructivismul racordează în viziunile sale devenirea
şi funcţionarea sistemelor ideatico-cognitive cu cele ontologice. Pe
acest vector se înscrie potenţialul teoretico-metodologic al epistemologiei kantiene care demonstrează atât vocaţia productivă
a raţiunii în cunoaştere, cât şi cea analitică în depistarea şi înţelegerea ideilor-concepte, ideilor fondatoare ale textelor. Ontologia fiinţei umane e deconstruită şi reconstruită prin prisma existenţialismului heideggerian. În fine, schimbul experienţei constructiv-educative dintre ştiinţăşi filosofie e demonstrat prin analiza epistemologiei constructiviste a lui G.Bachelard.
In the present study, the constructive orientation is regarded
as fundamental to epistemology. Based on the principles of
rationalism and neorationalism („integral rationalism”), the
constructivism utilizes, as will be demonstrated, multiple
procedures that flaunt its diversity of forms of manifesta
tion. Starting from the relative unity of the gnosiological and
ontological structures, the constructivism connects within its
visions the creation and the functioning of the ideational-
cognitive systems with the ontological ones. This vector
is inscribes the theoretico-metodological potential of the
Kantian epistemology, which demonstrates both the productiv
e vocation of rationalism in knowledge and the analytical
one in noticing and understanding of ideas/concepts ,the founding ideas of the texts. The ontology of the human being is
deconstructed and reconstructed through the prism of the heid
eggerian existentialism. And lastly, the exchange of the
constructive-educational experience between science and philosophy is demonstrated by the study of the constructive
epistemology of Gh.Bachelard