The Israeli educational system is comprised of Hebrew speakers and Arabic speakers. The system has had a major success after setting the targets for 2009 for improvement of achievements and it has been announced that its pupils have reached the top 10 worldwide in the subject of science in 2011. Israel, which has been reaching first places, started to gain distance from the top 10 in the last decade and even has deteriorated to the 25th place in the world out of 49. This positive turnover has taken place due to the change of attitude of the Minister of Education, Gideon Saar, who was elected to duty from 2009 to 2013. In his term, the study programs in science have been adjusted to international standards; hours, complements, budgets and many contents have been added. The study has been constantly accompanied by instructors – "teachers' teachers", going to training apprenticeships, formulating teaching sequences and Ministry examinations in which the knowledge and understanding of pupils have been examined throughout the year. Special kits have been designed which are called teaching-studying-evaluation kits, which delineate lesson sequences. At the end of the year, tests have been conducted all over the state in all age groups for examination of understanding and application. Studying has been focused and equal in both sectors.
Sistemul de educaţie israelian este format din vorbitori de limbă ebraică şi arabă. Acesta a atins succese majore
după stabilirea obiectivelor pentru anul 2009 privind îmbunătăţirea realizărilor; astfel, în 2011 elevii israelieni au fost
incluşi în topul 10 la nivel mondial la subiectul ştiinţă. Israelul, care a ajuns pe primele locuri, a început să câştige în
ultimul deceniu nivelul de top 10, deşi ocupa locul 25 în lume din cele 49. Această transformare pozitivă a avut loc ca
urmare a schimbării de atitudine a Ministrului Educaţiei, în frunte cu Gideon Saar, care a fost ales în funcţie în 2009. În
această perioadă, programele de studii în domeniul ştiinţelor (orele şi numeroase conţinuturi, inclusiv bugetele) au fost
ajustate la standardele internaţionale. Acest proces a fost însoţit în mod constant de către instructori – „profesori pentru
profesori”, care au realizat formarea de formatori. Ministerul, la rândul său, a elaborat teste de predare şi de evaluare a
cunoştinţelor elevilor pe tot parcursul anului. La sfârşit de an şcolar testele au fost aplicate în întreaga ţară, în toate
grupele de vârstă, în vederea evaluării cunoştinţelor elevilor.