The world believes today in the importance of education and aspires to supply a good education. The question is in what way? For achieving the purpose, a significant change is required rather than another temporary solution. This type of change might reduce the number of matriculation exams and the number of studied subjects, and on the other hand, inclusion of humanistic, scientific and artistic subjects. Such teaching emphasizes
– the structuration of knowledge by the studier under supervision and control, a combination between personal and mutual learning, alternative evaluation
that emphasizes the inclusion of a pupil in the various stages of the process and includes his self-evaluation and the evaluation of his peers in class.
The comparative analysis of study programs in Israel, United Kingdom and Finland offers opportunities to examine various models of studying according to the needs of the 21st century. Following the conclusions in Israel and European countries,
a new test is under consideration that would be interactive, conducted by means of a computer, would call for reasons and explanations and maintain interaction and debate
with the pupils. In the Pisa test of 2012, exercises in solving problems and economic literacy will be added to the traditional tests that demonstrate dealing with routine dilemmas in the field of finances, solving problems as a team – examination of skills of the 21st century [1].
Lumea crede astăzi în importanţa educaţiei şi aspiră să ofere o educaţie bună. Întrebarea este în ce mod? Pentru realizarea scopului, este necesară mai degrabă o schimbare semnificativă, decât soluţii temporare. Acest tip de schimbare ar putea reduce numărul de examenare de înmatriculare și numărul de subiecte studiate, iar pe de altă parte, ar putea include de subiecte umaniste, ştiinţifice şi artistice. O astfel de instruire presupune: structurarea cunoaşterii de către cel educat sub supraveghere şi control; o combinaţie între învăţarea personalăşi mutuală; evaluarea alternativă care pune accentul pe includerea unui elev în diferite etape ale procesului, autoevaluarea acestuia şi evaluarea de către colegii lui din clasă.
Analiza comparativă a programelor de studii la ştiinţele exacte aplicate în Israel, Marea Britanie şi în Finlanda oferă oportunităţ
i de a examina diferite modele de instruire în funcţie de nevoile secolului XXI. În Israel şi în ţările europene este în curs de examinare un nou test, care, realizat cu ajutorul unui calculator, ar fi interactiv,
ar oferi motive şi explicaţii şi ar menţine interacţiunea şi dezbaterile cu elevii. În testul Pisa din anul 2012, exerciţiile de rezolvare a problemelor şi de alfabetizare economică vor fi ajustate la testele tradiţionale, care să facă faţă dilemei de rutinăîn domeniul finanţelor, să facă posibilă rezolvarea problemelor în echipă – examen de aptitudini solicitate în secolul XXI [1].