PARAMETRI PSIHOLOGICI AI LECTURII ȘI INTERPRETĂRII OPERELOR LITERARE

Show simple item record

dc.contributor.author Șchiopu, Constantin
dc.date.accessioned 2021-03-29T13:32:38Z
dc.date.available 2021-03-29T13:32:38Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation ȘCHIOPU, Constantin . Parametri psihologici ai lecturii și interpretării operelor literare. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educaţiei: Pedagogie. Psihologie. Revistă științifică. 2020, nr. 9 (139). pp. 72 - 55. ISSN 1857-2103. en
dc.identifier.uri 1857-2103
dc.identifier.uri http://studiamsu.eu/nr-9-139/
dc.identifier.uri http://doi.org/10.5281/zenodo.4277380
dc.identifier.uri http://dspace.usm.md:8080/xmlui/handle/123456789/4022
dc.description.abstract În articol se face referință la o serie de factori psihologici, care determină lectura și interpretarea operei literare: competențele lingvistică, literară, culturală, înzestrările imaginativă, asociativă,senzorială,empatică,emoţională,proiectivă, opiniile, credinţele şi atitudinile personale ale cititorului/ interpretului, orizontul lui de așteptare. În această ordine de idei sunt actualizate câteva teorii cu privire la lectura și receptarea operei literare: caracterul structural al operei literare (H.Markiewicz), orizontul de așteptare (H-R. Jauss), formarea competențelor (P.Cornea), cititorul – coparticipant la actulde creație (J.P.SartrE). Totodată, în funcție de acești parametri psihologici, sunt propuse mai multe sugestii metodologice referitoare la interpretarea operei literare. en
dc.description.abstract The article refers to a series of psychological factors which determine the reading and interpretation of the literary work: linguistic, literary, culturalcompetences, the imaginative, associative, sensorial, empathic, emotional and projective endowments,opinions, beliefs and personal attitudes of the reader/interpreter, their expectation horizon. Therefore, some theories on the reading and reception of the literary work have been updated: the structural character of the literary work(H.Markiewicz), the horizon of expectation (H.R.Jauss), the training of competences (P.Cornea), the reader  a participantin the creative act (J.P.Sartre). Hence, depending on these psychological parameters, several methodological suggestions regarding the interpretation of the literary work are proposed.
dc.language.iso ro en
dc.publisher CEP USM en
dc.subject lectură en
dc.subject competență comunicativă en
dc.subject reading en
dc.subject competence en
dc.title PARAMETRI PSIHOLOGICI AI LECTURII ȘI INTERPRETĂRII OPERELOR LITERARE en
dc.title.alternative PSYCHOLOGICAL PARAMETERS OF THE READING AND INTERPRETATI ON OF LITERARY WORKS en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account