dc.contributor.author |
Șchiopu, Constantin |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-29T13:32:38Z |
|
dc.date.available |
2021-03-29T13:32:38Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
ȘCHIOPU, Constantin . Parametri psihologici ai lecturii și interpretării operelor literare. In: Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educaţiei: Pedagogie. Psihologie. Revistă științifică. 2020, nr. 9 (139). pp. 72 - 55. ISSN 1857-2103. |
en |
dc.identifier.uri |
1857-2103 |
|
dc.identifier.uri |
http://studiamsu.eu/nr-9-139/ |
|
dc.identifier.uri |
http://doi.org/10.5281/zenodo.4277380 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.usm.md:8080/xmlui/handle/123456789/4022 |
|
dc.description.abstract |
În articol se face referință la o serie de factori psihologici, care determină lectura și interpretarea operei literare: competențele lingvistică, literară, culturală, înzestrările imaginativă, asociativă,senzorială,empatică,emoţională,proiectivă,
opiniile, credinţele şi atitudinile personale ale cititorului/ interpretului, orizontul lui de așteptare. În această ordine de idei sunt actualizate câteva teorii cu privire la lectura și receptarea operei literare: caracterul structural al operei literare (H.Markiewicz), orizontul de așteptare (H-R. Jauss), formarea competențelor (P.Cornea), cititorul –
coparticipant la actulde creație (J.P.SartrE). Totodată, în funcție de acești parametri psihologici, sunt propuse mai multe sugestii metodologice referitoare la interpretarea operei literare. |
en |
dc.description.abstract |
The article refers to a series of psychological factors which determine the reading and interpretation of the literary
work: linguistic, literary, culturalcompetences, the imaginative, associative, sensorial, empathic, emotional and projective
endowments,opinions, beliefs and personal attitudes of the reader/interpreter, their expectation horizon. Therefore, some theories on the reading and reception of the literary work have been updated: the structural character of the literary work(H.Markiewicz), the horizon of expectation (H.R.Jauss), the training of competences (P.Cornea), the reader
a participantin the creative act (J.P.Sartre). Hence, depending on these psychological parameters, several methodological suggestions regarding the interpretation of the literary work are proposed. |
|
dc.language.iso |
ro |
en |
dc.publisher |
CEP USM |
en |
dc.subject |
lectură |
en |
dc.subject |
competență comunicativă |
en |
dc.subject |
reading |
en |
dc.subject |
competence |
en |
dc.title |
PARAMETRI PSIHOLOGICI AI LECTURII ȘI INTERPRETĂRII OPERELOR LITERARE |
en |
dc.title.alternative |
PSYCHOLOGICAL PARAMETERS OF THE READING AND INTERPRETATI ON OF LITERARY WORKS |
en |
dc.type |
Article |
en |