În acest studiu sunt analizate aspecte privind activitatea comitetelor şcolare înfiinţate în România din iniţiativa ministrului
Instrucţiunii C.Angelescu prin Decretul-lege din iulie 1919. Obiectivul lor principal era mobilizarea eforturilor şi
mijloacelor populaţiei din mediul rural şi urban la construcţia localurilor de şcoli. Drept urmare a activităţii acestora şi a
susţinerii financiare din partea statului extinderea şcolară a cunoscut proporţii sporite, numărul de şcoli primare în Basarabia
dublându-se, de la 1383 în anul 1918 la 2628 în 1940.
Pe lângă construirea şi întreţinerea şcolilor, comitetele şcolare au avut în responsabilitatea lor asigurarea şcolilor cu
material didactic şi cărţi pentru instruirea elevilor, fapt confirmat de numeroase demersuri şi solicitări adresate Casei
Şcoalelor în acest scop. O importanţă deosebită au avut acţiunile comitetelor şcolare conjugate cu cele ale corpului
didactic pentru realizarea obligativităţii învăţământului primar şi asigurarea frecvenţei şcolare. În Basarabia, unde, drept
urmare a regimului ţarist, domina analfabetismul şi ignoranţa populaţiei, acest proces a fost mai dificil decât în celelalte
provincii româneşti. Comitetele şcolare aveau în competenţa lor şi aplicarea amenzilor pentru absentarea elevilor de la
şcoală. Documentele analizate demonstrează că în multe cazuri acestea erau nevoite să reducă amenzile şcolare din cauza
situaţiei materiale precare a populaţiei rurale, care se înregistra mai ales în anii secetoşi.
Acţiunile întreprinse de comitetele şcolare au fost mai eficiente în perioada guvernărilor liberale din anii 1922-1926
şi 1934-1937, acestea fiind încurajate energic de Ministerul Instrucţiunii Publice condus de C.Angelescu. Construcţiile
şcolare erau propagate prin conferinţe publice, cinematograf, decernarea cu medalii a persoanelor cu merite deosebite.
În aceşti ani cu stricteţe erau aplicate prevederile Legii privind obligativitatea învăţământului primar. Sporirea numărului
de şcoli în Basarabia, reducerea analfabetismului, cultivarea ataşamentului populaţiei faţă de şcoală au fost, incontestabil,
şi rezultate ale activităţii comitetelor şcolare.
This study analyses the issues related to the activity of
the school committees created in Romania at the initiative
of the C. Angelescu, the Minister of Education, by the De
cree-law of July 1919. Their core objective was to mobilize
efforts and the means of the rural and urban population with
the aim to build schools. As a result of these committees
activity and due to the financial aid provided by the govern
ment, the number of education institutions increased signifi-
cantly. Thus, the number of primary schools in Bessarabiadoubledfrom1383 in the year 1918 to 2628 in the year 1940. Besides building and maintaining schools, the school committees were responsible for ensuring schools with teaching
supplies and books for pupils, which is confirmed by several official requests submitted tot he Casa Scoalelor Publishing house in this respect. The school committees and the teaching staff contributed a lot to the establishing of the obligatory primary education and ensuring school attendance among pupils. As compared to the rest of the Romanian provinces, this process was more difficult in Bessarabia, where people were illiterate and ignorant as a consequence of the tsarist regime. The school committees were entitled to apply fines to pupils who missed classes. The analyzed documents show that, in many cases, committees had to reduce the school fine due to the rural population’s difficult material circumstances that occurred especially during drought years.
The school committees’ activities were more efficient during liberal governments form 1922-1926 and 1934-1937, as they were truly encouraged by the Ministry of education led by C. Angelescu. Building schools was promoted during public conferences, in cinemas, in public ceremonies of awarding medals for special merits. During the se years, the provisions of the law on the obligatory primary education were complied with very strictly. The increase of the number
of schools in Bessarabia, the reduction of illiteracy, the forming of peoples’ love for school was also the merit of the school committees.