Suveranitatea este dreptul exclusiv de a exercita autoritatea supremă politică şi judiciară a unei naţiuni, prin persoane alese în acest scop, pe un teritoriu. Tema beneficiilor şi costurilor cedării suveranităţii în contextul proceselor de integrare este actuală pentru Republica Moldova, aflată în procesul integrării europene. Beneficiile ce rezultă din cedarea unei părţi a suveranităţii, pe exemplul UE, sunt asigurarea mai eficientă a bunăstării şi securităţii într-un cadru comun. Cei pentru care securitatea şi bunăstarea sunt obiectivele supreme sunt în prezent cei mai fervenţi promotori ai conceptului
de Europă federală. Este reducerea suveranităţii un cost acceptabil în raport cu obţinerea unor beneficii vizând asigurarea unei bunăstări mai ridicate şi a unei securităţi mai trainice? Evoluţia Europei postbelice arată că oamenii tind să recepteze problemele economice şi de securitate ca fiind suficient de importante, încât să justifice delegarea unei părţi semnificative din suveranitate către un organism interstatal (sau suprastatal). Pe de altă parte, oamenii tind să accepte anumite costuri doar atunci când se simt în mod direct legaţi de ele, fie individual, fie prin intermediul comunităţii cu care se identifică; oamenii nu sunt dispuşi să accepte costuri care provin din avantaje ori probleme care îi privesc doar pe alţii.
Sovereignty is the exclusive right to exercise supreme political and judicial authority of a nation, by the people
chosen for this purpose, in a territory. The theme cost and bene
fits of yielding the sovereignty in the context of integration
processes is topical for Moldova, which is in the process of European integration. Benefits arising from the yielding of a
part of sovereignty, on the EU example, are the more welfare and the better safety in a common framework. Those for
whom the safety and welfare are the supreme goals are now
the most ardent promoters of the concept of a federal
Europe. Is the sovereignty an acceptable cost compared to a benefit aimed at ensuring higher welfare and an enduring
security? The evolution of post-war Europe shows that peopl
e tend receiving economic and security issues as important
enough to justify the delegation of a significant part of their sovereignty to an interstate (or supranational) body. On the
other hand, people tend to take a cost only when they feel di
rectly related to it, either individually or by the community
they identify with; people are not willing to accept costs from benef
its or problems that concern only others.