În articolul de faţă se întreprinde o cercetare critică multiaspectuală a monografiei Duminica mare a lui Grigore Vieru, semnată de cunoscutul exeget Th.Codreanu. Un obiectiv principal al prezentei cercetări îl constituie disocierea elementelor de noutate în interpretarea, în mare parte polemică, pe care o dă monografistul poeticii şi maginarului lui Vieru. Astfel, el analizează pertinent toposurile luminii, lacrimii, casei, copilăriei etc., intuindu-le corespondenţe subtile în imaginarul eminescian şi bacovian şi apreciindu-le drept componente matriceale ale liricii poetului. O atenţie deosebită se acordă în
articol viziunii personalizate a lui Codreanu asupra orfismului, muzicalităţii, polifoniei
şi dialogismului în opera viereană.
The article presents a critical and multidi
mensional analysis of G.Vieru’s monograph
Duminica mare a lui Grigore Vieru,
signed by the famous exegete Th.Codreanu. A very important purpose of the article ist o dissociate the new elements of G.Vieru’s interpretation, developed by Th.Codreanu. He analyses
the motifs of light, tears, home, childhood etc. by finding
some subtle similarities in M.Eminescu
and G.Bacovia lyrics and considering them
an important past of G.Vieru’s lyrics.
Special attention is paid to Codreanu’s hermeneutics on orphism, musicality, polyphony and dialogism in Vieru’s lyrics