In recent years, a renewed interest in raising motivation amongst students in academic settings has emerged. This has led to a great deal of research that
aimed to shed light on diverse theories of motivation, in order to increase the
learning motivation amongst students. Self-Determination Theory (SDT) is one of the most comprehensive and empirically supported theories of motivation available today, that aims to promote students’ curiosity in learning. The purpose of this article is to make an overview of learning motivation from a SDT perspective.
În ultimii ani reapare interesul faţă de problematica dezvoltării motivaţiei studenţilor. Fapt ce a condiţionat necesitatea realizării unui
şir de cercetări care au abordat motivaţia din perspectiva mai multor teorii, cu scopul eficientizării acesteia în rândul studenţilor. Teoria autodeterminării este una dintre cele mai comprehensive teorii testate empiric, care au ca scop promovarea curiozităţii studenţilor în procesul de învăţare. SDT se concentrează atât pe nevoile umane, cât
şi pe procesele cognitive în contextul cărora apare motivaţia intrinsecă. Scopul acestui articol este de a prezenta motivaţiaînvăţării din perspectiva teoriei autodeterminării.