The issue analyzed in the present paper refers to the fact if
judges must be verified and/or assessed in their activity. In
case of affirmative answer, we have to establish exigencies
demanded for these verifications and/or assessments, to
ensure the balance between the protection of public interest and judges’ private life. We emphasize the necessity to
respect both the principle of separation and collaboration
of powers and the independence of judges as individuals and of the Judiciary as a hole. We propose to develop
within the Judicial Authority efficient mechanisms of intervention in the field of verification of office-holders (referring to judges and candidates for the position of judge)
and in the field of assessment the professional integrity of
judges. Simultaneously, we argue the indispensability of
collaboration, in particular conditions, between the representatives of the Judiciary (The Superior Council of Magistracy, The Judicial Inspection) and the representatives of
the executive power (The National Anticorruption Center,
The Security and Intelligence Service, The National Integrity Authority), in order to exercise complex and qualitative verifications and/or assessments, avoiding threats to
independence and the impartiality of magistrates.
Chestiunea analizată în prezenta lucrare se referă
la faptul dacă judecătorii ar trebui, în activitatea
lor, să fie supuși unor verificări și/sau evaluări. În
cazul unui răspuns afirmativ, urmează de stabilit
căror cerințe ar trebui să corespundă aceste verificări și/sau evaluări, astfel încât să fie asigurat
echilibrul dintre protecția interesului public și viața
privată a judecătorului. Punem accent pe necesitatea respectării principiului separării și colaborării
puterilor în stat, deopotrivă cu respectarea principului independenței judecătorilor în parte și a
justiției în general. Propunem dezvoltarea în interiorul Autorității Judecătorești a unor mecanisme
de intervenție în domeniul verificării titularilor la
funcții publice (cu referire la judecători și candidați la
funcția de judecător) și în cel al evaluării integrității
profesionale a judecătorilor. Totodată, argumentăm
indispensabilitatea colaborării, în anumite condiții,
a structurilor reprezentative ale judiciarului (CSM,
Inspecția Judiciară) cu structuri reprezentative ale
executivului (CNA, SIS, ANI), în vederea exercitării
unor verificări și/sau evaluări complexe și calitative.
Fiecare dintre instituții ar urma să intervină strict în
limitele competențelor funcționale, fără a amenința
independența și imparțialitatea magistraților.