Studiul în cauză își propune o analiză a stării de lucruri în domeniul pregătirii juriștilor-arbitri în Republica Moldova, în special a problemelor considerate apte să genereze învățământul juridic în pregătirea arbitrilor, la care nu se reacționează prompt. Perspectiva istorică a domeniului juridic ne arată că apariția noilor norme juridice, texte juridice și codificarea normelor juridice a fost mereu o reacție întârziată la domenii ce țin de relații umane sau relații internaționale noi, dar care deja există. Cu atât mai mult, el necesită o grabnică abordare. Vom prezenta pe parcurs nu numai motivații, răspunsuri, recomandări, dar și întrebări retorice.
The current study proposes for analysis the state of approach in the field of lawyer`s profession-arbitrators in republic of Moldova, percisely the issues that are considered to generate legal education in arbitrator`s training issues at which, there are no immediate reactions. The hystorical perspective of legal domain presents us that the occurance of new regulations, legal texts and codification of legal norms was always a delayed reactions in the domains that regard new forms of human interactions or international relationships that already exist. . Moreover, it requires a speedy approach. We will present along the way not only the motivations, answers, recomandations but also retoric questions on the subject.