În articol este abordată problema evaluării succesului şcolar prin intermediul testului. Se insistă asupra mai multor erori care, de regulă, sunt comise de elevi în rezolvarea următoarelor tipuri de itemi: identificarea şi comentarea unui motiv literar atestat în operă; descifrarea/ comentarea semnificaţiei titlului în raport cu mesajul global al operei; interpretarea unei figuri de stil şi raportarea ei la altă figură de stil dintr-un al doilea text; comentarea mesajului global al operei prin raportarea lui la o afirmaţie anume; raportarea operei la un gen şi la o specie literară; comentarea rolului diferitelor părţi de vorbire; caracterizarea unui personaj literar. Totodată, sunt propuse mai multe sugestii cu privire la modul de rezolvare a itemilor în cauză în vederea lichidării llacunelor.
In this article there is highlighted the assessment of school success by the mean of evaluation test. It is insisted on a couple of errors usually maken by the students when solving the following types of items: identifying and interpreting a literary motif attested in the literary work, commenting the overall message of the literary work by relating it to a specific statement, attributing the literary work to a specific litera
ry specie and genre, describing the role of different parts of speech, characterizing a literary character. Moreover, there are suggested some ideas regarding the way of solving this items so that there would not be any shortcomings.