Abstract:
Potrivit Legii cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului [1], drepturi ale pacientului sunt drepturi derivate din drepturile fundamentale ale omului la viaţă
şi sănătate. Dreptul la sănătate reprezintă unul dintre drepturile fundamentale ale omului, fiind un drept natural și inalienabil. Asigurarea dreptului la sănătate se desfăşoară obligatoriu prin
garantarea accesului la serviciile de sănătate, prin echitate şi calitate a acestor servicii fiecărui cetăţean care le solicită. Atât pacienții, cât și medicii au nevoie de sprijin pentru a preveni, a identifica și a remedia încălcarea drepturilor omului în contextul îngrijirilor medicale. Inexistența unui mecanism viabil şi echitabil de depunere şi examinare a plângerilor pacienţilor în cadrul sistemului de sănătate din Republica Moldova pune în impas libera apărare a drepturilor pacientului, în special în calitatea lui de consumator de servicii medicale, în contextul apărării drepturilor omului stabilite prin Declarația
Universală a Drepturilor Omului.