dc.contributor.author |
Croitoriu, Nicoleta |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-03T13:38:37Z |
|
dc.date.available |
2024-06-03T13:38:37Z |
|
dc.date.issued |
2022-11-29 |
|
dc.identifier.citation |
CROITORIU, Nicoleta. Particularități ale epuizării profesionale a cadrelor didactice din învățământul special. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.331-337. |
en |
dc.identifier.uri |
http://dspace.usm.md:8080/xmlui/handle/123456789/15347 |
|
dc.identifier.uri |
https://doi.org/10.5281/zenodo.7360423 |
|
dc.description |
CROITORIU, Nicoleta. Particularități ale epuizării profesionale a cadrelor didactice din învățământul special. In: Current Affairs and Perspectives in Psychological Research: International conference of applied psychology, ediția a 2-a, 29-30 noiembrie 2022, Chisinau. Chișinău: CEP USM, 2022, pp.331-337. |
|
dc.description.abstract |
Frecvența din ce în ce mai mare a persoanelor angajate în câmpul muncii, care suferă de epuizare profesională, justifică atenția acordată acestui fenomen în ultimii ani, atât la nivel științific, cât și la nivelul simțului comun. Considerat a fi o importantă problemă socială și individuală (Maslach, 1993), acest fenomen necesită, pe lângă abordarea teoretică, și o serie de cercetări practice realizate pe cadre didactice din învățământul preuniversitar în vederea prevenirii sau reducerii frecvenței și intensității acestui sindrom. Scopul acestei cercetări rezidă în stabilirea nivelului de epuizare profesională la cadrele didactice care activează în medii educaționale incluzive, identificarea factorilor de risc ai acestui fenomen, studierea relaţiei de interdependenţă cu resursele personale și resursele postului, precum şi determinarea condiţiilor psihologice de diminuare a epuizării profesionale. La această etapă de cercetare eșantionul a întrunit 70 de cadre didactice din instituții educaționale preuniversitare, care își desfășoară activitatea la ciclurile primar, gimnazial și liceal din municipiul Suceava și din județele Suceava, Iași, Neamț. La constituirea eșantionului prin aplicarea metodei randomizării am urmărit să respectăm principiul diversității teritoriale, selectând instituții din localități urbane și rurale cu subiecți (cadre didactice) care lucrează cu elevi cu CES, din învățământul special. Analiza răspunsurilor oferite de subiecți arată că cauzele care obosesc emoțional cadrele didactice implicate în activitatea profesională în învățământul special diferă de la un subiect la altul și sunt într-o creștere semnificativă. |
en |
dc.description.abstract |
The ever-increasing frequency of people employed in the work field, who suffer from professional burnout, justifies the attention given to this phenomenon in recent years, both at the scientific level and at the level of common sense. Considered to be an important social and individual problem (Maslach, 1993), this phenomenon requires, in addition to the theoretical approach, a series of practical research conducted on pre-university teachers in order to prevent or reduce the frequency and intensity of this syndrome. The purpose of this research lies in establishing the level of professional burnout among teachers who work in inclusive educational environments, identifying the risk factors of this phenomenon, studying the interdependence relationship with personalresources and job resources, as well as determining the psychological conditions for reducing professional burnout. At this research stage, the sample consisted of 70 teachers from pre-university educational institutions, who work at the primary, secondary and high school levels in the municipality of Suceava and the counties of Suceava, Iasi, Neamț. In forming the sample by applying the randomization method, we sought to respect the principle of territorial diversity, selecting institutions from urban and rural localities with subjects (teachers) who work with students with CES, from special education. The analysis of the answers given by the subjects shows that the causes that emotionally tire teachers involved in the professional activity in special education differ from one subject to another and are on a significant increase. |
|
dc.language.iso |
ro |
en |
dc.publisher |
CEP USM |
en |
dc.subject |
epuizare profesională |
en |
dc.subject |
cadre didactice |
en |
dc.subject |
elevi |
en |
dc.subject |
incluziune |
en |
dc.subject |
învățământ special |
en |
dc.subject |
educație |
en |
dc.subject |
subiecți |
en |
dc.subject |
professional burnout |
en |
dc.subject |
teaching staff |
en |
dc.subject |
students |
en |
dc.subject |
inclusion |
en |
dc.subject |
special education |
en |
dc.subject |
education |
en |
dc.subject |
subjects |
en |
dc.title |
PARTICULARITĂȚI ALE EPUIZĂRII PROFESIONALE A CADRELOR DIDACTICE DIN ÎNVĂȚĂMÂNTUL SPECIAL |
en |
dc.title.alternative |
PARTICULARS OF THE PROFESSIONAL EXHAUSTION OF TEACHERS IN SPECIAL EDUCATION |
en |
dc.type |
Article |
en |