Articolul abordează fenomenul „cancel culture” care ia amploare în viața
academică și cercetarea științifică din universitățile occidentale problematizând manifestările
și consecințele sale în planul epistemologic, al libertății de exprimare și libertății academice.
Acestea sunt descrise și evaluate în mod critic ca o formă inedită de totalitarism intelectual
și politic exercitată de militanții ideologiei reacționare „woke”, prin reactivarea de practici
similare din regimul sovietic și revoluția culturală chineză. Sunt relevate consecințe dezastruoase
ale fenomenului asupra membrilor comunității academice și culturii academice în general, care
traversează o gravă criză epistemică.
The article deals with the phenomenon of “cancel culture” which is gaining momentum in academic life and scientific research in Western universities, questioning its manifestations and consequences in terms of epistemology, freedom of expression and academic freedom. These are described and critically evaluated as an unprecedented form of intellectual and political totalitarianism exercised by militants of the reactionary „woke” ideology, by reactivating similar practices from the Soviet regime and the Chinese cultural revolution. The disastrous consequences of this phenomenon on members of the academic community and academic culture in general, which is undergoing a serious epistemic crisis, are revealed.