În articol sunt analizate cugetările despre învățământ și educație ale lui Nicolae Iorga (1871-1940) – mare istoric,
publicist, om politic, scriitor, profesor.
Una dintre cele mai importante lucrări ale lui Nicolae Iorga este Istoria învățământului românesc, publicată în anul
1928 și reeditată în anul 1971. În această lucrare, Nicolae Iorga a făcut aprecieri critice asupra diverselor sisteme și
proiecte de modernizare a învățământului din România, susținând și promovând viziuni reformatoare și novatoare.
Nicolae Iorga menționa rolul decisiv în educație și învățământ al limbii materne, accentua insistent impactul școlii
naționale în lupta cu ceea ce el numea „tendințele de deznaționalizare”. În viziunea acestui mare gânditor, principalul
scop al învățământului și educației este „pregătirea omului complect, care să nu se încurce în viaţă, ci s-o înţeleagă,
s-o domine şi s-o sporească”, aportul profesorilor fiind unul decisiv în atingerea acestui scop.
The article analyzes the thoughts on education of Nicolae Iorga (1871-1940) - great historian, publicist, politician,
writer, teacher.
One of Nicolae Iorga’s most important works is the History of Romanian Education, published in 1928 and re-edi-
ted in 1971. In this work, Nicolae Iorga made critical assessments of the various systems and projects to modernize
education in Romania, supporting and promoting reforming and innovative visions. Nicolae Iorga mentioned the de-
cisive role of the mother tongue in education and training, he insisted on the impact of the national school in the fight
against what he called ,,denationalization tendencies”. In the vision of this great thinker, the main goal of education
is ,,the preparation of the complete person, who does not get confused in life, but understands it, dominates it and
increases it”, the contribution of teachers being a decisive one in achieving this goal.