Metasystemic technology of traiing, student research and innovation (D.Balanel)
–MTTRIis the developmentof educational technology J.F. Herbart by cybernetic, metasystem approach, feedbacks, diffusion of knowledges, competences in real time, intuition and with application in high education. “Metasystemic technology training, student research and innovation (D.Balanel)” is introducing in science by author. Technology is based on metasystem,including pedagogy, psychology, management, cybernetics, mathematics.The paper discusses training, student-centered and competence-centered, the equation of training, equation of trainingwith notes early, appropriate to Bologna Process, ways to educate interest and research capabilities, innovation of students; studying the factors that determine the student make transition to self-knowledge accumulation, learn with satisfaction the research and innovation, transition from apperception to intuition. The author relies on metasystemic training technology, skills to work in real time, using student thesaurus from computer science, informatics and history ofcybernetics; learnexperience and performance of the most eminent personalities in the development of computer science
and cybernetics, Norbert Wiener and Alain Turing, William Ross Ashby and John von Neumann, others personalities, holding the Turing and Neumann and other A
wards in cybernetics and informatics . Scientific education of students
includes identifying scientific issues, enrollment of students in research. Identifying the scientific problems inherited as millennial problems in mathematics and computer science, current issues and future of science; incentives in applying
forces young people to solve them. The enrollment of students in scientific work is done by conducting research with students on issues of university research in the scientific teams, scientific laboratories and simulators, training. The
result of "IRI–triangle activity (instruction-research-innovation)" is estimated by joint publications of teachers with students, performance places in competitions, scientific evidence recovered, performance and international awards.
Tehnologia metasystemică de instruire, cercetare studenţească şi inovare (D.Balanel) –MTTRI –este o dezvoltarea tehnologiei instructiv
-educaţionale a lui
J.F. Herbart prin abordare cibernetică, abordare metasistemică, feedback-uri, difuzarea de cunoştinţe, competenţe în timp real, intuiţie şi cu aplicabilitate în învăţământul superior.
Tehnologia metasystemică de instruire, cercetare studenţească şi inovare (D.Balanel) este introdusă în ştiinţă de către autor. Această
tehnologie se bazează pe metasistemul ce include pedagogie, psihologie, management, cibernetică , matematică.
În lucrare se discută despre formarea, centrată pe student şi competenţe, ecuaţia de formare, ecuaţia de formare cu
note anticipate, adecvată Procesului Bologna, modalităţi de a educa capabilităţi de interes şi de cercetare,
inovare a studenţilor; studiul factorilor care determină studentul
să facă trecerea de la acumularea de cunoştinţe la
autocunoaştere,la învăţarea cu satisfacţie de
sprecercetare şi inovare, tranziţia de la apercepţie la intuiţie. MTTRI constă în tehnologia de
formare metasistemică şi a abilităţilor
de a lucra în timp real, folosind potenţialul
studentului la informatică, cibernetică și istoria ciberneticii; să înveţe experienţa şi performanţa personalităţilor în dezvoltarea informaticii
şi ciberneticii, inclusivNorbert Wiener şi Alain Turing, William Ross Ashby şi John von Neumann, alte personalităţi care deţin premiul
Turing, Neumann şi alte premii în cibernetică şi informatică. Educaţia
ştiinţifică a studenţilor include identificarea problemelor ştţifice, înscrierea studenţilor în cercetare. Identificarea problemelor
ştiinţifice moşteneşte probleme milenare în
matematică
şi informatică, problemele curente şi viitoare ale ştiinţei; stimulente în aplicarea forţelor tinerilor pentru a le
rezolva. Înscrierea studenţilor în activitatea
ştiinţifică se face prin efectuarea de cercetare cu studentii pe teme de cercetare
universitare în echipele ştiinţifice, laboratoare
ştiinţifice şi simulatoare de formare. Rezultatul „Activităţii IRI-triunghi
(instruire-cercetare-inovare)”
este estimată prin publicaţiile comune ale cadrelor didactice cu studenţi, locuri de performanţă în competiţii, dovezi
ştiinţifice recuperate, performanţă şi premii internaţionale.