În această lucrare analizăm aspectele teoretice, fundamentale generale ale conceptului de evaluare sumativă în învățământul profesional-tehnic, cu scopul familiarizării cu elementele distincte ale procesului de evaluare sumativă. Evidențiem faptul că anume cadrele didactice trebuie să aleagă adecvat sau să elaboreze metode de evaluare, să administreze și să interpreteze rezultatele evaluării, să utilizeze rezultatele evaluării valorificându-le în adoptarea de decizii, să dezvolte și să aplice procedeele de notare, să comunice rezultatele evaluării având în vedere diverse categorii de audienţă, să recunoască și să evite implicaţiile non etice, ilegale, efectele distorsionate ale unor proceduri de evaluare și astfel, prin competențele analizate în lucrare și funcțiile evaluării summative putem facilita acest proces.
In this paper we analyze the theoretical, general fundamental aspects of the concept of summative evaluation in professional-technical education, with the aim of familiarizing with the distinct elements of the summative assessment process. We emphasise the fact that teachers must choose appropriately or developing his own evaluation methods, to administer and to interpret the assessment results, to use the evaluation results by leveraging them in decision-making, to develop and apply grading procedures, to communicate assessment results considering various audience categories, to recognize and avoid the unethical, illegal implications, the distorted effects of some assessment procedures and thus through the skills analyzed in the paper and the functions of summative assessment we can facilitate this process.