Angajamentul prespune un comportament responsabil al studenților în procesul de instruire. Determinat cu statut de principiu, anagajamentul derivă din gândirea critică existențială, dimensiune esenţială a inteligenţei spirituale. În procesul de instruire, principiul angajamentului se referă la crearea de către cadrul didactic a contextelor educaţionale în care studenții vor fi încurajaţi să se implice, prin posibilitatea alegerii, luării de decizii şi asumării responsabilităţii în raport cu alegerile făcute şi deciziile luate. În prezentul articol sunt reflectate un șir de strategii specifice, orientate spre dezvoltarea responsabilității la studenți și anume: crearea unui mediu de învățare colaborativ, stabilirea unor obiective clare și relevante pentru student, realizarea sarcinilor din domeniul profesional autentic, oferirea feedbackului constructiv și implicarea studenților în luarea deciziilor. Pentru realizarea acestor strategii a fost adaptată o strategie generală relevantă contextului didactic - Strategia „4 Ce” pentru dezvoltarea gândirii critice. Această strategie reflectă componentele prin prisma cărora poate fi dezvoltată și evaluată responsabilitatea studenților. Astfel, corelația dintre aceste strategii: strategia „4Ce” și strategiile specifice generează un design didactic prietenos, orientat spre dezvoltarea responsabilității la studenți în procesul de instruire.
The engagement presupposes responsible behavior of students in the training process. Determined as a principle, the engagement derives from critical existentialism thinking, an essential dimension of spiritual intelligence. In the training process, the principle of engagement refers to the creation by the teaching staff of educational contexts in which students will be encouraged to get involved, through the possibility of choice, decision-making and assuming responsibility in relation to their choices and decisions taken. In this article, a series of specific strategies are reflected, aimed at developing responsibility of students, namely: creating a collaborative learning environment, setting clear and relevant objectives for the student, carrying out tasks in the authentic professional field, providing constructive feedback and involving students in the decision-making process. To achieve these strategies, a general strategy relevant to the didactic context was adapted - the ,,4 What” strategy for the development of critical thinking. This strategy reflects the components through which student responsibility can be developed and assessed. Thus, the correlation between these strategies: the ,,4 What” strategy and the specific strategies generate a friendly didactic design, oriented towards the development of student responsibility in the training process.